Предлози школских садржаја и активности о одрживом развоју | Форум

модератор

Свима је јасно колико је одрживи развој важан. Исто тако је јасно да је немогуће уводити  евентуални нови школски предмет који би се овом темом бавио. Међутим, у постојећим школским предметима као и у ваннаставним активностима можемо да планирамо садржаје и активности којима ћемо упознавати ученике са овом важном темом, неговати културу и развијати свест о значају одрживог развоја. 

Промислите у којим наставним садржајима вашег предмета, или кроз какве ваннаставне активности можете да остварите овакве циљеве. Наведите који предмет предајете, предложите садржаје из области одрживог развоја које можете уклопити у одређене наставне садржаје: наставну јединицу, тематску област, вананставну активност и друге облике ОВ-рада. 

Нека овај форум буде збирка наших идеја о могућностима увођења садржаја о одрживом развоју у постојеће школске планове и програме. 

Форумску поруку уредио је Биљана Арсенијевић феб. 26 '15
Што се тиче образовања за одрживи развој, разуме се, то питање је далеко сложеније од питања распада парадигме о одрживом развоју.


Као што сам писао у коментару, тема је сасвим сигурно мултидисциплинара, неко тврди да је интердисциплинарна, а они најригорознији да је трансдициплинарна. Но, "развијати свест о значају одрживог развоја" има смисла једино ако знамо о чему причамо односно шта је одрживи развој. Синтагма лепо звучи, а шта је то, Биљана, (парадигма) одрживи развој. :)


Нова парадигма - doughnut economics одговара савременом тренутку и неупоредиво је операбилнија од (утопијске) парадгиме о одрживом развоју.

Форумску поруку уредио је Вукашин Б. Васић феб. 26 '15
Ta интердисциплинарност се огледа и у философском аспекту парадигме и "њене судбине". Шта је старије: распала се парадигма па светска привреда или, обрнуто распала се светска привреда (зато што се) распала парадигма? :)


Шалу на страну. Врло лако је доказати да је парадигма у основи утопијска. Последице? Изгубљено време за планету. Чини се да је све друго могуће надокнадити, али изгубљено време никада.


Закључак


Оно што могу да тврдим да је уџбеник за тзв. принципе илиоснове економије "фаличан". Да то нико од две односно три мејнстримтеорије неће да оповргне. Питам се какав би то онда био уџбеник или НПП о тзв. одрживом развоју??? :) Трагикомичан?

Зато је мој предлог да останемо сви у својим струкама:па тако ја питам физичаре, ако их има, шта је то биоинжењеринг, шта је то харп? Питам биологе какви су процењени ефекти губитка биљних и животињских врста? Шта је то ГМО? Какав је утицај нитрата у земљишту? Какве су последице повећања киселости океана? Какве су последице отапање ледника и да ли смо прешли границу после које нема повратка (боја мора је тамнија од боје леда)? Такође, питам географе шта је са исушеним воденим коритима, како изгледају руска језера, Рио Гранде, Колорадо? Шта се догађа са крчењем Амазона? Зашто је највећи ризик од конфликата у 2015. око питке воде? Или, питам социологе, шта се догађа са "изгубљеном генерацијом" младих људи који немају посао, сваки други или трећи у Грчкој, Шпанији, Португалу? Оне којима је блиска геополитика, једноставно питање зашто САД и друге велике земље игноришу међународне споразуме и протоколе о заштити животне средине? :) :) :)


Ниједно од ових питања није на агенди парадигме о одрживом развоју. Тачније, утописјке парадигме о одрживом развоју.

Биљана Делић феб. 26 '15
Један од начина да се допринесе одрживом развоју је свакако и редовно учешће на регионалним и међународним пројектима, што је иначе задатак школских пројектних тимова.

Еко-пакет је управо један од пројеката такве врсте.
Мој предлог је да свако у оквиру свог предмета провуче тему, да не идемо толико у ширину.Сви знамо какво нам је стање и колико нас је досад "развој одржао".Нада је да ће нове генерације ,захваљујући нашим активностима и нашим предавањима,створити Wonderful world .За нас је одавно касно...

Конкретно у Панчеву је акција сакупљања рециклаже "Скупи и штеди,видећеш да вреди!".Недељно се одвози рециклажни отпад (старе флаше,папири,тетрапак,лименке...) Акција траје до краја школске године. Деца добијају евиденцију колико су скупили и зарадили,доносећи оно шта би ионако бацили.Разред који највише скупи,добија награду.

Треба почети од ситница.


Маја Симић феб. 26 '15
У школи у којој радим се отпад селективно одлаже и редовно одвози на рециклажу. Поред тога имамо акцију обнављања школског парка. Свака генерација петака засади 2-3 стабла, у зависности од броја одељења. Спремамо нову акцију поводом обележавања Дана планете Земље.
Док је прича о одрживом развоју била у замаху у међународним односима се штошта дешавало. Превасходно имамо да је дошло до концентрације утицаја над земљама које имају ресурсе од стране земаља које своје ресурсе потрошише. У том периоду они који потрошише своје ресурсе понудише "инвестиције" у управљање ресурсима земаља које не потрошише своје ресурсе. Нормално уз пристојну накнаду. Зли језици би рекли да је одрживи развој продаја приче богатих сиромашнима да би им се ресурси дали на управљање јер сиромашни (који су сиромашни и зато што су чували своје ресурсе) своје ресурсе не знају да троше. Нормално ту је обланда за широке јавне масе (екологија, ово и оно).
По свему судећи нешто се крупно иза приче о одрживом развоју ваља. И то нам се неће свидети.
Ево у Србији се све више прича о одрживом управљању водним ресурсима а мултинационалне компаније нам нуде своју помоћ да водне ресурсе приватизујемо и потрошимо у нечију корист.
Форумску поруку уредио је Милан Милошевић феб. 26 '15
Ми такође рециклирамо папир у нашој школи, сакупљени новац уплаћујемо за екскурзију ученика осмих разреда. Од ове године придружили смо се и акцији "Чеп за хендикеп".
Једна од идеје коју смо код нас у школи спровели у дело била је да на информатици ученици искористе стечено знање из тог предмета и да на једном листу папира А4 формата покушају да кроз текст, слике, објекте... направе постере о загађивачима природе. У раду су им помагали наставница биологије и чланови еко-секције, тако што су са њима на часу биологије разговарали о овој теми и помогли им око конкретних избора тема. 
Акције у школама су свакако корисне али оне су локалне и са ограниченим ефектима. Проблем је што они који имају ресурсе не желе да их ангажују да проблем реше. У ствари они проблеме одрживог развоја "инвестирају" у неразвијене земље где спада и наша. Али дискусија на ту тему је веома мало.
У Србији је актуелан увоз половних аутомобила, фрижидера и сличних уређаја из развијених земља који користе застареле технологије које су еколошки проблематичне.
После пар година коришћења те уређаје треба рециклирати у ситуацији када постројења за рециклажу нема или их је веома мало. Другим речима ми постајемо депонија технолошког отпада претходне генерације из развијених земаља.
Биљана, сад сам прегледала Еко-пакет, сјајан пројекат! Хвала


Гордана, моји ученици су прошле године радили на таквом пројекту у оквиру енглеског језика. Направили су дивне презентације и постере о очувању човекове природе.
Изузетно добар филм, када причамо о проблемима загађења али у шире, је цртани филм Wall-E. Не знам колико сте упознати, у питању је научна фантастика, а негде на самом крају филма појављује се прича о томе како су људи постали вреће атрофираних мишића које не могу више да се хране нормално (та је тема такође покренута током вебинара). За наставу математике довољно је погледати почетак филма и (коцке отпада) у осмом разреду повезати наставну тему "призма" са биологијом (екологијом).
Ипак, математички најбоља област је "обрада статистичких података" (8.разред) када се многи подаци могу анализирати, многе теме отворити, а кроз велики број примера много тога обрадити. Нараво то захтева да се подаци редовно ажурирају и прате, па је питање колико би било еколошки оправдано да се тај материјал стално ажурира (штампа) у папирној форми. :)
Марија Ристић феб. 26 '15
Мој предлог који може да се примени у свим предметима, и у наставним и у ваннаставним активностима је то да наставници не штампају материјал за тестове или наставна средства, већ да ученике упуте где то све могу да нађу на интернету. Тако се штеди папир, чува дрвеће и то итекако доприноси одрживом развоју. 
http://youtu.be/M-TlJdYihnQ Одличан филм који може да послужи у развијању еколошке свести ученика. 
Нада Донков феб. 26 '15
Још је Бику Који Седи било важно да скрене пажњу да планету нисмо наследили од предака, него смо је позајмили од потомака. Е то се сада зове одрживи развој. Ако је назив нов, не значи да о томе одувек нисмо знали и о томе мислили, те настојали да својим начином живота допринесемо макар мало општем добру. 

У школама се већ годинама поклања велика пажња еколошком освешћивању кроз све предмете. У Школском плану за ову годину имамо предвиђено обележавање свих светских дана посвећених очувању природе. Први следећи је 22. марта и предвиђено је да се уради интердисциплинарно: биологија, хемија, географија, француски, енглески и српски језик. Припреме су увелико у току. 

Иначе, ја у оквиру свог предмета, француског језика, увек имам макар две-три лекције посвећене очувању природе и природне средине. Баш смо ових дана правили пано угрожених животиња. Прво смо, наравно, обрадили тему у оквиру лекције, а онда су ученици у паровима истраживали на интернету - кључна реч les animaux en danger - затим попунили унапред припремљену табелу (врста, дужина, тежина, распрострањеност, време гестације, број младунаца, навике и предатор), радове су представљали усмено, а од табела са сликама ћемо направити зидне новине.

Приликом обележавања важних еколошких датума ( Дан планете Земље, Дан вода, Дан одрживог развоја,...) на часовима више наставних предмета са ученицима можемо разговарати о важности одрживог развоја и о начину на који они брину о будућности наше планете. 

 Приликом обраде наставне јединице Обновљиви и необновљиви извори енергије( четврти разред) са ученицима можема разговарати о могућностима примене обновљивих извора енергије у циљу очувања необновљивих.

Сања Марковић феб. 26 '15
Увек може да се нађе начина да се обележе сви дани које колегинице и колеге наводе, мало добре воље и прећи са речи на дело. У мојој школи има смер техничар за заштиту животне средине, није прозивка, само чињеница да је пре пар година урађен пано на тему загађивачи животне средине. Деца приказала кроз цртеже. Подигнимо еколошку свест - културу. Еко-пакет одлична идеја, само још да се пријавимо.
Цитат од Љиљана Вићовац Приликом обележавања важних еколошких датума ( Дан планете Земље, Дан вода, Дан одрживог развоја,...) на часовима више наставних предмета са ученицима можемо разговарати о важности одрживог развоја и о начину на који они брину о будућности наше планете. 

 Приликом обраде наставне јединице Обновљиви и необновљиви извори енергије( четврти разред) са ученицима можема разговарати о могућностима примене обновљивих извора енергије у циљу очувања необновљивих.

Ових дана (ДАВОС 2015) један од најчешће коришћених цитата је цитат Ала Гора (ја сам чуо да је он изговорио, можда је "украо"): КАМЕНО ДОБА НИЈЕ ПРЕСТАЛО ЗАТО ШТО ЈЕ НЕСТАЛО КАМЕНА. НЕЋЕ НИ ДОБА ФОСИЛНИХ ГОРИВА НЕСТАТИ ЗАТО ШТО ЋЕ НЕСТАТИ ФОСИЛНИХ ГОРИВА. 


Порука је врло јасно. Са децом се можемо "играти" заштите планете, потребно је нешто.... немам речи како то да на зовем. Или си свестан где си, или ниси.

Странице: 1 2 3 »