Рачунарство као општеобразовни предмет - Рачунарство и информатика

Информације о групи

Рачунарство и информатика

Група формирана ради унапређења наставе информатике, борбе за опстанак и бољи статус предмета у гимназијама и размену искустава.
Шта мислите, да ли је потребно да рачунарство и информатика буду уврштени у обавезне, општеобразовне предмете на свим нивоима образовања? Ако је ваш одговор "да", зашто тако мислите и зашто се то до сада није десило и шта би требало да ураидмо да до тога дође? Ако је ваш одговор "не", опет, зашто тако мислите?
Као наставник информатике мислим да би требало уврстити овај предмет у обавезне на свим нивоима, ради праћења информатичке писмености. Када ће то бити -Никада. Зашто? Министар није информатичар.
Кроз реформу средње школе предвиђено је смањење броја часова за овај предмет. У основној је изборни (оцена не улази у просек, ученик сваке године бира изборни предмет). Укинули су и групе да смање број радника. Сада нам "група" има 30 -34 ученика.
Елвира Хаџић апр. 4 '12
Apsolutno se slažem. I pored trenutne zastupljenosti i u osnovnim i srednjim školama, đaci su nam informatički nepismeni. Znaju samo za Facebook i eventualno You tube. Zbog "odnosa" prema predmetu, izborni, ocena ne ulazi u prosek, ležerni su učenici , a ponekad i nastavnici.
Svakako "DA" - treba da postoji kao redovan, a ne izborni predmet, na svim nivoima. Đaci su nam "skoro" informatički nepismeni. Uglavnom znaju (neki) ono bez čega se može (da podignu sistem, nađu neke drajvere na netu i sl... ), ali kada krenete sa običnim editovanjem u Wordu, tada vidite da ništa ne znaju (npr. Page Setup sa marginama). Bez obzira što se po programu radi multimedija u nižim razredima, potrebna je određena zrelost da bi oni tek u višim razredima, u srednjoj školi nešto shvatili. Ne mogu da se pomirim sa činjenicom da je RiI izborni predmet kao i domaćinstvo i ne znam šta još. Da li je moguće da mi ne razumemo značaj informatike? Ne znam šta predviđa nova strategija razvoja u školstvu, pa ako je neko analizirao, napišite, volela bih da znam. 

Srdačan pozdrav svima i lepo je što se Sneža setila ovako važne teme za diskusiju. :)

Не... не мислим да информатика треба да буде предмет у свим нивоима образовања. 

Сматрам да у основној школи треба да постоји као редован општеобразовни предмет, који ће садржати теме из опште рачунарске писмености (ECDL). Ово до сада није урађено јер нису постојали технички услови да свака школа може да понуди подједнаке услове за овај предмет, једноставно није било пара за опрему. Након пројекта Дигитална школа то је могуће, али се не изводи јер у МП још увек нема критичне масе за то.
У средњим школама овај предмет не треба да постоји. Бар не овакав какав је сад као засебан предмет у коме ће се изучавати ИКТ само за себе. Већ у свим предметима треба да постоји информатички садржај који се бави конкретном темом тог предмета. Ово би итекако омогућило да ученици науче конкретно коришћење ИКТ у области за коју се школују и да знају да примене на конкретним пословима из својих области. Садашњи систем прави велику разлику, јер на часовима информатике се научи одређена област (информатичка писменост) док се на осталим часовима графици цртају ручно у свескама. Тиме се ради беспотребан посао и школују ученици да користе јутјуб за музику а не за едукативне садржаје. Ако желимо да добијемо функционално писмене ученике информатика не сме да постоји сама за себе већ мора да уђе у сваки предмет.


Само тако ћемо направити информатичко друштво. 

U osnovnim školama imate predmet od igračke do računara koga predaje učitelj, ako želi sebi da doda još jedan predmet na vrat za iste pare (izborni) i od V-VIII informatika i računarstvo (izborni) koga predaje nastavnik.

 Pošto učenik bira svake godine da li želi nastavu iz tog predmeta, sadržaji se ponavljaju skoro svake godine. 

Digitalni kabinet ima 30 radnih mesta, za kojima ni petaci ne mogu raditi kako treba a osmaci tek nemogu sesti jedan pored drugog. Da li je praktično?-Nije. Odeljenja sa 30-34 učenika. Da li su svima isti uslovi?-Nisu.U srednjoj postoje IKT sadržaji u predmetima Primena računara (elektrotehnika, mašinstvo, tekstil, građevinarstvo,...), tehničko crtanje, koji imaju direktnu primenu u struci. Tako npr. u građevinarstvu u drugoj godini u primeni računara učenici savladavaju Excel (osnovni) i AUTOCAD (osnovni) koje predaje građevinac, ali ne može predavati i informatičar.

Najnovije PISSA istraživanje u našoj školi od aprila meseca je potvrdilo da smo još uvek IKT nepismeni, ali za utehu malo bolje nego prošli put.


Слажем се са колегом ,Зораном. По струци нисам информатичар , али је то област коју волим. Основна школа, средња школа и факултет ми нису пружили богзна какво знање.Све што сада знам и користим сам научила из литературе и на семинарима.По мени није проблем да ли је предмет обавезан или изборни , већ шта ће ученици усвојити и применити у реалном животу. Док не почнемо озбиљно да повезујемо садржаје различитих предмета , све је бесмислено. Углавном се све своди на бубачење, а примене знања нигде.Многи предмети би ученицима били примамљивији и интересантнији када би се ИКТ користио кроз њих.
Форумску поруку уредио је Татјана Димитријевић јул 8 '12
Слажем се са свим што је рекао Зоран у поруци бр. 5. Један проблем је опремљеност школа, то се колико толико решава и решиће се некад. Други проблем су наставници који неће да користе или не знају да користе рачунар. Трећи проблем су наставници који знају да користе рачунар па пишу шишаном латиницом 14 или 16 pt, сва документа чувају у једном фолдеру, шаљу мејл без наслова, итд и кажу да није важно како је нешто урађено само да је урађено.
админ.

У, откад ја говорим да је суштина информатичких вештина да се примењују свуда, и у уметности, а не само на часовима информатике. Но, први пут баш на овом месту :) срећем истомишљенике. Посебно ми је драго што слично мисле колеге информатичари. То само значи да смо сазрели да размишљамо изван оквира свог страха да ћемо остати технолошки вишкови или изгубити часове.

Није реч само о потреби да осавременимо своју наставу, него реална потреба да припремимо ученике за живот. У том животу, рецимо, они неће писати руком ни службена ни приватна писма, ни молбе, ни пријаве... (домен моје струке), него електронски, те кад се обрађују ове наставне јединице, одмах их је потребно припремити да их тако и попуњавају. Наравно, суштина те наставне јединице и даље је форма тих образаца, а информатичко у њој је само начин, техника. Што важи за овај пример, важи и за многе друге садржаје не само језика, него свих предмета. Ко уопште купује мапе и атласе?! Уместо сналажења на скупој штампаној географској или историјској карти, на часовима историје као споредни циљ часа требало би да буде  сналажење на дигиталним мапама и картама. Таквих примера је бескрајно могу у сваком предмету.

Све то нас доводи до важног питања ИКТ-координатора у школи, којег, ваљда, у региону још само наше школство нема. То је онај стручњак или стручни сарадник који би помогао наставницима да у својим редовним садржајима примењују ИКТ.

Форумску поруку уредио је Славица Јурић јул 13 '12
Мислим да смо само ми у Србији остали без ИКТ-координатора. Црна Гора има ИКТ- координаторе у свакој школи (средња или основна) повезане преко регионалних до министарства. Хрватска исто. За остале нисам сигуран. ИКТ-координатори допуњују часове своје норме кроз овај вид помоћи колегама. 


Суштина и јесте да се примени информатичко знање у свим предметима у школи, а касније или истовремено у свим сферама живота. Дигитални кабинет треба да има истакнут распоред када је слободан за остале предмете, за самосталан рад ученика и наставника ван наставе.Један дигитални кабинет на 1907 ученика нема толико слободног временског простора, евентуално још за један или два предмета.Можда би решење било да свака учионица има по један рачунар и пројектор. Тада би сваки наставник имао могућност да прикаже и примени ИКТ у настави. 
Опет стижемо до финансија и организације у министарству, а то је велики проблем.

ИКТ-кординатор ??? Нисам чуо али делује логично. Мислим да је могуће покренути неки пилот пројекат по том питању и видети како функционише. И наравно касније то проширити. 
Погледајте на порталу обавезе координатора у Црној Гори.


 http://www.skolskiportal.edu.me/Docs/Opti%20dokumenti/ICT/Obaveze%20skolskog%20ICT%20koordinatora.pdf

Биљана Марић сеп. 26 '12

Да би све функционисало како треба потребно је прво да наставнци стекну рачунарску писменост. Када ученици увиде да су њихова знања стечена у нижим разредима примењива у даљем школовању имаће интересовања за радом и онда има сврехе да информатика буде обавезан предмет на свим нивоима.

Све док проф.др.С Попов "гура" технику и информатику у облику у којем је сада нема нама спаса.

Суштина је у општој несигурности - техничари се боје информатичара, наставници других предмета се боје информатике, информатичари се љуте због статуса...

Ништа лепше од изборности предмета информатика и рачунарство у основној школи! Оцена не улази у просек (читај родитељи не притискају ни децу ни наставника), ученици (95% њих) добровољно седе у учионици, атмсфера је радна, али и релаксирана. Наставник има могућност да ученику да крила, чак и нереална, а да не нашкоди никоме. Наставни садржаји занимљиви, бајка!

Реалност боли само када схватимо да критеријум ученичког избора изборног предмета врло често гласи "Идемо на... Тамо се ништа не ради!". 

Оно што наставници обавезних наставних предмета немају као искуство јесте стални осећај да сте на тржишту фонда часова и да морате да се усавршавате и унапређујете непрестано - од тога вам живот зависи!


Ивана Стајић сеп. 29 '12
Сматрам да је колега Топавловић апсолутно у праву, па зар ми сви (мислим конкретно на информатичаре) не радимо већ такве послове, само без "звања". Најчешће је пракса да ће информатичари одштампати сведочанства, реинсталирати оперативни систем, вратити кабал у штампач (код администрације). Мало мозда карикирам али има ситуација када се заиста све ово и много више очекује.
А апсолутно се слажем да предмет треба да постане обавезан на свим нивоима, знајући колико сам се сама мучила када сам дошла на факултет где се очекивало да све знамо, да смо раније научили(навешћу банални пример: принтскрин екрана), а ми нигде за ти чули нисмо. Данас је рачунарска писменост нешто што се једноставно подразумева, па би онда требало и омогућити деци да то науче.
И ја верујем да би информатика требала да буде општеобразовни предмет и да ученици у школи много више науче из те области.
Сматрам да информатика и рачунарство у основној школи треба да буде општеобразовни предмет. План и програм је такав да се стиче основна информатичка писменост, која се даље у школовању користи и надограђује.
Морате бити члан групе да бисте писали поруку.